Fakturafrågor och betalsätt

Här finner du information om kontaktvägar vid funderingar över fakturor, men även specifik information för dig som leverantör.

Moms: SE559395429901
Organisationsnummer: 559395-4299
Peppol-id för fakturor ställda till Lidköping miljö och teknik AB: 0007:5593954299

Skicka fakturor till Lidköping miljö och teknik AB

När du som leverantör skickar leverantörsfakturor till Lidköping miljö och teknik skall dessa vara elektroniska i formatet PEPPOL och skickas via Peppol-nätverket till oss. I undantagsfall accepteras fakturor i annat elektroniskt format såsom SVE. Kontakta i dessa fall redovisningsenheten@lidkoping.se för vidare hjälp med anslutning. Notera att fakturor i pdf-format inte är en elektronisk faktura.

Peppol-id för fakturor ställda till Lidköping miljö och teknik är 0007:5593954299

Accepterat format är PEPPOL BIS Billing 3. Det krävs ingen routing för att skicka elektroniska fakturor genom Peppol-nätverket.

Här hittar du mer information om Peppol och om att fakturera offentlig verksamhet
Peppol (Digg, Myndigheten för digital förvaltning)Länk till annan webbplats. Länk till annan webbplats.

För dig som är leverantör till offentliga aktörer (Digg, Myndigheten för digital förvaltning) Länk till annan webbplats.

Hur skickar jag en faktura via Peppol-nätverket?

Har du ett affärssystem som kan skicka fakturor i Peppol-format anger du Lidköping miljö och tekniks Peppol-id i ert kundregister. Köper du tjänster från en VAN-operatör idag tar du kontakt med dem. Majoriteten av VAN-operatörer i Sverige är ansluta till Peppol-nätverket vilket gör det enkelt för dig att börja skicka e-faktura.

Har du inte möjlighet att skicka en elektronisk faktura?

Om det inte är möjligt för dig att skicka en elektronisk faktura från ditt affärssystem kan du ansluta dig kostnadsfritt till vår Leverantörsportal. Detta möjliggör att du kan skicka elektronisk faktura till oss på ett enkelt sätt. Denna lösning är tänkt för mindre leverantörer som skickar få fakturor.

Kontakta i så fall ekonomiavdelningen genom att skicka ett mejl till redovisningsenheten@lidkoping.se så får du en inbjudan till Leverantörsportalen.

Pappersfaktura, i undantagsfall

Har du som leverantör i dagsläget inte möjlighet att skicka din faktura elektroniskt ska du ange fakturaadress:

Lidköping miljö och teknik AB
c/o Lidköpings kommun, Redovisningsenheten
531 88 Lidköping vid Vänern

Eventuella bilagor och specifikationer ska skickas med fakturan. Kopior och reklam får inte bifogas. Även på pappersfakturor ska det finnas en giltig fakturareferens.

Obligatorisk fakturareferens

Alla leverantörsfakturor som kommer in till Lidköping miljö och teknik ska innehålla en giltig fakturareferens. Referensen lämnas vid beställningstillfället och består alltid av ett sexsiffrigt nummer.

  • E-faktura: E-faktura är en elektronisk faktura som skickas direkt till din internetbank. Det enda du behöver göra är att logga in på din bank och godkänna fakturan så betalas den. Uppgifter som OCR-nummer, belopp och betalningsdag är redan ifyllda när e-fakturan kommer till dig.
  • E-postfaktura: E-postfaktura är detsamma som en vanlig faktura, med skillnaden att den skickas till en e-postadress som ett bifogat PDF-dokument. E-postfaktura är i första hand avsedd för företag och organisationer.
  • Svefaktura: Endast för företag. En standard för elektronisk utväxling av fakturor för att fakturera myndigheter och staten.
  • Elektronisk faktura: Du som är ansluten till en digital postlåda som tex. Mina meddelande eller Kivra får automatiskt din faktura dit. Läs mer om Kivra och hur du ansluter dig. Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster. Länk till annan webbplats.
  • Pappersfaktura: Om du inte har valt något annat alternativ får du automatiskt en pappersfaktura hem med posten
  • Autogiro: Samtliga leveranssätt kan kompletteras med betalsätt autogiro. Räkningen betalas då helt automatiskt från ditt bankkonto. Du behöver bara se till att det finns pengar på bankkontot dagen före förfallodagen. Tjänsten är kostnadsfri.

Elektronisk faktura

Du kan betala dina räkningar till Lidköping miljö och teknik via elektroniska fakturor. Här får du svar på dina frågor om hur det fungerar.

Vad är en elektronisk faktura?

En elektronisk faktura skickas till dig via din internetbank, där fakturan går att titta på elektroniskt.

Hur anmäler jag mig till elektronisk faktura?

Via din internetbank letar du upp listan över de företag som är anslutna till elektronisk faktura. Välj Lidköping miljö och teknik AB och fyll i ansökningsformuläret.

Kan jag betala någon annans elektroniska faktura via min internetbank (till exempel make/makas faktura)?

Ja du fyller i både dina och din make/makas uppgifter på anmälningsformuläret.

Hur avanmäler jag mig från elektronisk faktura?

Via din internetbank letar du upp avanmälan för elektroniskt faktura. Där följer du instruktionerna vid avanmälan.

Hur vet jag att jag fått en elektronisk faktura till min internetbank?

Du måste regelbundet kontrollera hos din internetbank om du fått några elektroniska fakturor som kommit in för betalning. Ibland erbjuder även internetbanken möjlighet att få påminnelse via sms eller mejl då det inkommit en elektronisk faktura.

Får jag en pappersfaktura?

Nej, när du är anmäld till elektronisk faktura får du inte längre någon pappersfaktura från Lidköping miljö och teknik AB. Däremot kommer alltid påminnelser på obetalda fakturor skickas som pappersfaktura.

Vilken information får jag på den elektroniska fakturan?

Den elektroniska fakturan innehåller samma uppgifter som en pappersfaktura.

När betalas en elektronisk faktura?

När du har godkänt din elektroniska faktura hos din internetbank ser banken till att den betalas på förfallodagen.

Kan jag kombinera elektronisk faktura med autogiro?

Ja, ta kontakt med respektive kontaktperson för erhållande av autogiroanmälan. Det innebär att du får en elektronisk faktura, men du behöver inte godkänna den. Den kommer automatiskt att betalas på förfallodagen.

När får jag den elektroniska fakturan?

Den elektroniska fakturan får du vid samma tidpunkt , som du skulle fått pappersfakturan.

Vad händer om jag missar att betala?

Om du missar att betala din elektroniska faktura, skickar Lidköping miljö och teknik AB en påminnelse på papper. En betalningspåminnelse skickas aldrig elektroniskt.

Vad händer om jag byter bank?

Om du byter bank måste du själv anmäla dig hos din nya bank för tjänsten elektronisk faktura från Lidköping miljö och teknik AB.

Var vänder jag mig om jag har frågor om elektronisk faktura?

Har du frågor om betalningen kontaktar du din internetbank.
Har du frågor om innehållet i faktura kontaktar du den referens som finns angivet på fakturan.

Vad är en digital brevlåda?

Med en digital brevlåda får du post digitalt istället för på papper. Istället för att en brevbärare levererar din post hem till dig så skickas samma information till din digitala inkorg.

Det gäller brev, dokument och fakturor från anslutna myndigheter och företag. Att skaffa en digital brevlåda är gratis. Och övergången till digital post sker automatiskt.

Som kund till Lidköping miljö och teknik AB kan du få din faktura till din digitala brevlåda. Det finns olika tjänster för digital brevlåda. Exempel är Kivra, Ebox, Digimail eller Min myndighetspost.

Det krävs att du har en e-legitimation tex ett BankID eller Freja eID Plus och läser din post på mobilen, datorn eller läsplattan, för att kunna starta och logga in i en digital brevlåda.

Hur får jag min faktura till min digitala brevlåda?

Har du en aktiv digital brevlåda och inte har bett om att få din faktura till din internetbank som e-faktura kommer du automatiskt få din faktura till din digitala brevlåda från Lidköping miljö och teknik AB.

Jag vill inte ha min faktura till digital brevlåda, hur gör jag då?

Vill du hellre ha din faktura skickad till dig på papper måste du själv gå in i din digitala brevlåda och avregistrera dig från utskick från Lidköping miljö och teknik AB.

Jag har e-faktura idag men vill hellre ha min faktura till min digitala brevlåda. Hur gör jag då?

Du loggar in på din internetbank och avregistrerar dig för e-faktura från Lidköping miljö och teknik AB. Om du inte redan har en aktiv digital brevlåda startar du upp detta. Vid nästa fakturautskick kommer din faktura komma till din digitala brevlåda.

Kan jag betala min faktura från min digitala brevlåda?

Ja, vissa av de digitala brevlådetjänsterna har en funktion så att du även kan betala din faktura från din digitala brevlåda. Denna betaltjänst måste aktiveras första gången du vill göra en betalning på detta sätt. Logga in i din digitala brevlåda och läs hur just din tjänst fungerar.

Jag betalar min faktura via autogiro, hur påverkas detta om jag har en digital brevlåda?

Betalningen görs även fortsättningsvis via autogiro, men har du en aktiv digital brevlåda kommer du få betalningsmeddelandet att pengarna kommer dras från ditt konto till din digitala brevlåda.

Hur vet jag om jag får en faktura till min digitala brevlåda?

De digitala brevlådorna har olika lösningar för detta, i vissa blir man meddelad via en notis i sin telefon eller läsplatta. I andra fyller man i sina kontaktuppgifter och får ett sms eller mejl när ett nytt dokument har kommit till sin brevlåda.
Logga in i din digitala brevlåda och läs hur din tjänst fungerar.

Har du frågor gällande din faktura från Lidköping miljö och teknik?

Ring kommunens Kontaktcenter på telefon: 0510-77 00 00

Hjälpte informationen på den här sidan dig?

Tack för ditt svar!

Hur nöjd är du med sidans innehåll?



Hur nöjd är du med sidans innehåll?

Din kommentar blir en allmän handling och kan komma att läsas av andra. Undvik att skicka in känsliga personuppgifter. Vi hanterar alla eventuella personuppgifter enligt GDPR.

Observera att vi inte besvarar frågor om kommunens verksamheter denna väg. Här tar vi endast emot synpunkter på aktuell webbsida du besöker. Frågor om våra verksamheter hänvisas till vår e-tjänst Tyck till om kommunen.

Tack för ditt svar!

Hur nöjd är du med sidans innehåll?






Kan du utveckla ditt svar lite mer?

Vi vill gärna att du förklarar vad du saknar eller vad som inte stämmer för att vi skall kunna blir bättre på att ge dig korrekt information. Din kommentar blir en allmän handling och kan komma att läsas av andra. Undvik att skicka in känsliga personuppgifter. Vi hanterar alla eventuella personuppgifter enligt GDPR.

Observera att vi inte besvarar frågor om kommunens verksamheter denna väg. Här tar vi endast emot synpunkter på aktuell webbsida du besöker. Frågor om våra verksamheter hänvisas till vår e-tjänst Tyck till om kommunen.

Får vi kontakta dig (frivilligt)?

Skriv in den e-postadress vi kan nå dig på. Vi kontaktar dig enbart om vi behöver ställa kompletterande frågor rörande din feedback ovan.

Har du synpunkter på service och tjänster?

Läs om hur du lämnar synpunkter på kommunens service och tjänster.

Informationen skickas...

Tack för att du hjälper oss att göra kommunens webbplats bättre!

Publicerad:

Senast uppdaterad:

Sidansvarig: limtab@lidkoping.se