IT och IT-support

För att du ska kunna studera hos oss har du tillgång till ett antal verktyg.

Användarkonto - AD-konto

Ett användarkonto, ett så kallat AD-konto, krävs för att du ska få tillgång till våra datorer och WiFi på Campus Västra Skaraborg samt Teams/office365. Du som inte har fått något mail, med instruktioner om hur du får tillgång till ditt personliga AD-konto, vänder dig till receptionen eller administrationen för högre studier. Detta beroende på vad du studerar.

När du har undertecknat ett användarkontrakt får du tillgång till användarkontot.

Användarkontrakt Pdf, 161.4 kB.

  • Trådlöst nätverk, WiFi
  • Elevdator
  • Teams
  • Microsoft365
  • Skrivare och kopiator

För att använda det trådlösa nätverket, WiFi, behöver du ett användarkonto (AD-konto). Om du är helt ny elev på Campus Västra Skaraborg ska du ha fått ett mejl med användarnamn samt hur du själv anger ett lösenord. För att logga in på din elevdator, Teams och övriga Microsoft365 behöver du använda skolmejlen, denna är ditt användarnamn@skola.lidkoping.se
För att skriva ut eller kopiera behöver du en 6-siffrig kod, denna får du i receptionen.

Har du inte fått något mejl eller är du elev sen tidigare och glömt av dina inloggningsuppgifter?

Vänd dig till receptionen eller administrationen för eftergymnasiala studier, beroende på var du studerar.

Servicedesk

Det finns möjlighet att boka IT-suppport (se fliken IT-support längre ner på sidan) men för dig som inte vill boka möte så erbjuder vi en drop-in servicedesk, placerad i anslutning till café/rasthall på våning 1. Denna bemannas av IT-tekniker följande tider:

Måndagar: 09:30-10:30

Tisdagar: 17:00-19:00

Onsdagar: 09:30-10:30

Torsdagar: 13:00-14:00

Fredagar: 07:30-08:30

Vill du hellre besöka oss en kväll? Tisdagar mellan 17:00-19:00 har vi kvällsöppet och alltid en IT-tekniker på plats.

Välkomna!

Logga in på Teams med din skolmail i dator och mobil. Din skolmail är ditt användarnamn+@skola.lidkoping.se Exempel: 19ANPER@skola.lidkoping.se

Dator:

Logga in på https://microsoft.com/sv-se/microsoft-teams/log-in Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Instruktionsfilm: Logga in på office.com och Teams - Youtube Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Vill du ladda ner Teams datorapp kan du göra det här: Ladda ner dator-och mobilappar för Microsoft Teams Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Mobil:

Ladda hem appen Microsoft Teams i App store eller Google Play

Instruktionsfilm: Så laddar du hem appen Teams till din mobiltelefon 1 - YouTube Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Du hittar fler instruktionsfilmer i teamet "CVS: Information" som finns bland dina Team när du loggat in.

För att ansluta till vårt trådlösa nätverk, följ dessa steg:

Om du är studerande på Campus:

1. Kontrollera att wifi är påslaget på din enhet

2. Anslut till nätverket CampusOpen

3. En webbsida öppnas automatiskt (om det inte gör det, öppna webbläsaren och surfa till en sida som du ej besökt tidigare) där du ska logga in

4. Logga in med din skolmail och lösenordet som hör till det

Denna gäller i 60 dagar, sen kan du behöva logga in igen (en säkerhetsåtgärd).

 

Om du är gäst på Campus:

1. Kontrollera att wifi är påslaget på din enhet

2. Anslut till nätverket CampusOpen

3. Klicka på "Create new Guest visitor account"

4. Läs användningsvillkoren och acceptera genom att sätta kryss i rutan.

5. Klicka på registrera

Denna gäller i tio timmar.

Genom att klicka här Länk till annan webbplats. kan du, med hjälp av ditt bank-id själv byta eller återställa ditt lösenord som du har till ditt användarkonto. Vill du hellre använda din mobil eller surfplatta, så finns det en app som heter Specops Password Reset att hämta i Appstore eller Google Play. Installera appen, starta den och följ instruktionerna. Tänk på att det är din skolmejl du ska ange vid frågan om mejladress om du använder appen.

I receptionen betalar du för utskrifter/kopior. Du kan betala med kort eller swish.
För att göra utskrifter från egen laptop skickar du filen till campusprint@lidkoping.se. Första gången får du ett mejl där du registrerar din e-postadress. Du loggar sedan in med din sexsiffriga kod på skrivaren för att skriva ut.

När du är registrerad som studerande på Campus Västra Skaraborg har du möjligheten att gratis ladda ner Microsoft365 till din dator. När du klickat på länken nedan loggar du in med din skolmejl. Vill du använda programmen på din mobiltelefon/surfplatta? Ladda ner den app du vill använda t ex. word, och registrera med din skolmejl.

Nedladdning av laddning Office 365 Länk till annan webbplats.

Få 20 minuters avtalad tid med tekniker för att få hjälp med IT-frågor via Teams.

Hur går det till?

Vill du boka ett på-platsen-möte istället?

Mejla till campusit@campusvastraskaraborg.se och uppge vad du vill ha hjälp med, så kontaktar vi dig. Du kan också försöka nå oss på telefon 0510-770745

Svenska för invandrare

Som elev på SFI kurs så får du låna en dator under tiden som studierna pågår. Datorn delas ut av lärare eller IT-personal när du påbörjar en kurs och den återlämnas till lärare närdina studier är klara.

Grundskolestudier

Som elev på en grundskolekurs så kan du låna en dator under tiden som dina studier pågår. Utlån av dessa sker vid uppstart, tider publiceras på CVS: information, och av IT-personal. Behöver man låna en dator efter det så hänvisar vi till servicedeskens öppettider. Glöm ej att ta med legitimation vid lånetillfället!

Andra studier

Du som exempelvis läser en gymnasiekurs, vårdutbildning, YH-kurs, Äldreomsorgslyftet eller annat, kan i månav tillgång låna en dator upp till 4 veckor. Denna utlåning sköts av receptionen på Campus Västra Skaraborg.

Läser du i Essunga?

Prata med din lärare om hur du får tillgång till en lånedator.

Internetbaserade studier

Läser du kurser via internetbaserade studier hos Arena eller NTI gäller inte lån av dator.

Åtkomst till Microsoft 365 och Teams utanför Norden

Om du som elev kommer att befinna dig utanför Norden i sommar (eller annan tid på året) och ändå vill komma åt dina kurser på Teams eller Microsoft 365 måste detta anmälas till campusit@edu.lidkoping.se i god tid innan. Uppge din skolmejl och mellan vilka datum du kommer befinna dig utanför Norden. Om du behöver hjälp med detta under vecka 29-30 kontaktar du kommunens kontaktcenter på telefonnummer 0510-77 00 00.

Hjälpte informationen på den här sidan dig?

Tack för ditt svar!

Hur nöjd är du med sidans innehåll?



Hur nöjd är du med sidans innehåll?

Din kommentar blir en allmän handling och kan komma att läsas av andra. Undvik att skicka in känsliga personuppgifter. Vi hanterar alla eventuella personuppgifter enligt GDPR.

Observera att vi inte besvarar frågor om kommunens verksamheter denna väg. Här tar vi endast emot synpunkter på aktuell webbsida du besöker. Frågor om våra verksamheter hänvisas till vår e-tjänst Tyck till om kommunen.

Tack för ditt svar!

Hur nöjd är du med sidans innehåll?






Kan du utveckla ditt svar lite mer?

Vi vill gärna att du förklarar vad du saknar eller vad som inte stämmer för att vi skall kunna blir bättre på att ge dig korrekt information. Din kommentar blir en allmän handling och kan komma att läsas av andra. Undvik att skicka in känsliga personuppgifter. Vi hanterar alla eventuella personuppgifter enligt GDPR.

Observera att vi inte besvarar frågor om kommunens verksamheter denna väg. Här tar vi endast emot synpunkter på aktuell webbsida du besöker. Frågor om våra verksamheter hänvisas till vår e-tjänst Tyck till om kommunen.

Får vi kontakta dig (frivilligt)?

Skriv in den e-postadress vi kan nå dig på. Vi kontaktar dig enbart om vi behöver ställa kompletterande frågor rörande din feedback ovan.

Har du synpunkter på service och tjänster?

Läs om hur du lämnar synpunkter på kommunens service och tjänster.

Informationen skickas...

Tack för att du hjälper oss att göra kommunens webbplats bättre!

Publicerad:

Senast uppdaterad:

Sidansvarig: campuslidkoping@edu.lidkoping.se